06-24822814 salacia@live.nl

Ademhalen is het eerste wat je doet als je geboren wordt en het laatste wat je doet als je sterft. Met de ademhaling neem je zuurstof op, wat een belangrijke brandstof is voor je lichaam. Zonder zuurstof is er geen leven. Het checken van de ademhaling is niet voor niets één van de belangrijkste dingen die je checkt als EHBO’er. Ademhalen gaat meestal vanzelf. Maar wist je dat ook de manier waarop je ademt belangrijk is? En dat kun je zelf beïnvloeden.

De zuurstof (zuivere Qi) die je opneemt wordt, samen met de voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) die je opneemt, verbrandt waardoor spieren en organen hun werk kunnen doen. In de Chinese geneeskunde is deze zuurstof één van de drie componenten om Qi en Bloed in je lichaam aan te maken.

Bij de verbranding van zuurstof en voedingsstoffen komen afvalstoffen (onzuivere Qi) vrij. Deze afvalstoffen moeten het lichaam weer uit. Dit kan door koolzuur uit te ademen, maar ook de urine en ontlasting bevatten afvalstoffen. De inademing (een Yin beweging) staat daarom voor opnemen en de uitademing ( een Yang beweging) voor loslaten. Denk bijvoorbeeld eens aan een situatie waarin je gespannen was: je houdt je adem vast. En als je weer ontspant ‘slaak je als het ware een zucht van verlichting’ en laat daarmee de spanning los. Daarom is het bij de ademhaling belangrijk om langer uit te ademen dan in te ademen

In de Chinese geneeskunde werkt de Long samen met de Dikke Darm, omdat ze verbonden zijn in het metaalelement: de Long staat voor opnemen en de Dikke Darm voor loslaten. Maar de Long werkt bij de ademhaling ook samen met de Nier, dit is vooral belangrijk voor de inademing: de Nier moet de Qi ontvangen van de Long en even vasthouden voordat het weer terug gaat naar de Long om uit te ademen. Daarom is het belangrijk om goed in te ademen naar de buik, waar de Nieren zich bevinden. Je kunt dan de meeste energie opnemen.

Een andere reden om naar de buik te ademen is dat je dan je buikspieren aanspant en het middenrif (de grote ademhalingsspier) naar beneden duwt. Hierdoor worden de darmen gemasseerd waardoor ze hun werk beter kunnen doen. Wat ook belangrijk is voor de inademing is dat je door de neus ademhaalt. In de neus bevinden zich trilhaartjes en slijmvliezen die bacteriën uit de ingeademde lucht zuiveren
Om je bewust te worden van de adembeweging via de neus naar de buik kun je de volgende oefening doen:

Ademhalingsoefening: Ga op de rug liggen met beide handen losjes op de buik. Adem rustig in door de neus naar de buik en voel de adembeweging in de op- en neergaande handen gedurende minimaal drie ademhalingen. Voel vervolgens de adem met de handen naast het lichaam gelegen: is de beweging even duidelijk?
Ga vervolgens op de buik liggen (met het hoofd zijwaarts gedraaid) en leg de handen op de onderrug. Adem weer naar de buik, maar voel nu de beweging in de onderrug. Doordat er minder ruimte is naar de kant van de buik moet de rug wel meebewegen. Leg de handen naast het lichaam: is de rugbeweging nu nog voelbaar? Weer aantal ademhalingen herhalen
Herhaal dit ritueel op de linkerzij met de hand op de rechterzij en andersom op de rechterzij
Ga weer op de rug liggen met de handen onder de onderrug. Leg de handen weer op de buik en wacht nu na elke uitademing een paar tellen voordat je opnieuw inademt.

Bronnen
https://www.menselijklichaam.nl/ademhaling/zuurstof-en-koolzuur/ geraadpleegd op 25 juni 2018

Coppen, C. (2010), De TAO van gezondheid, Utrecht, AnkhHermes