06-24822814 salacia@live.nl

Iedereen heeft wel eens een keertje spierpijn en vaak gaat dat vanzelf weer over. Maar soms is de spierpijn zo heftig of duurt zo lang dat bewegen lastig gaat worden. Als je bijvoorbeeld na lange tijd weer gaat sporten of een keer een heftigere training hebt gehad dan normaal, kun je spierpijn krijgen. Ook kun je spierpijn krijgen door langere tijd in dezelfde houding te zitten, bijvoorbeeld bij computerwerk of een lange autorit.

Spierpijn kan ontstaan doordat de spieren verkeerd belast worden of doordat ze overbelast raken. Soms is er alleen een beetje een stijf gevoel in de spieren, dit komt doordat de spiervezels licht beschadigd zijn. Bij een zwaardere beschadiging van de spiervezels komen stofjes vrij die voor een ontstekingsreacties zorgen. Dit gebeurt vaak pas 1 of 2 dagen later.

Vaak kun je zelf iets doen om de spierpijn te verminderen of zelfs te voorkomen, bijvoorbeeld door onderstaande tips:

9

Rekoefeningen

Vaak wordt er wel aandacht besteed aan een warming-up of cooling-down, maar eigenlijk is het beter om elke dag rekoefeningen te doen. Daarmee zorg je ervoor dat de spieren regelmatiger belast worden. Let er wel op dat je niet te ver gaat rekken. Het is niet de bedoeling dat de oefening pijn doet. Men denkt dat dat beter is voor de spieren, maar dan is de belasting te groot. Als je de oefening uitvoert, ga dan goed met je aandacht naar de spier toe en als je pijn voelt ontspan je de spier iets. Elke rekoefening houdt je 5-10 ademhalingen vast. Je zult merken dat als je elke dag oefeningen doet je vanzelf de spieren verder kunt rekken. Een goede manier om spieren te ontspannen is yinyoga.

9

Spiercrème

Waarschijnlijk heb je niet elke dag zin of tijd om rekoefeningen te doen. Dan kun je gebruik maken van een spiercrème om de spieren in te smeren. Gebruik daarvoor een crème met natuurlijke ingrediënten, want alles wat je op je lijf smeert, wordt ook in je lichaam opgenomen. In de webshop vind je daarvan twee voorbeelden, beide op basis van aloë vera. Een daarvan is de heat lotion: een crème met verwarmende bestanddelen, zoals eucalyptus en menthol. De ander is de MSM gel: MSM staat voor ‘Methyl Sulfonyl Methaan’, een organische zwavelverbinding die voorkomt in bijna alle levende organismen. Zwavel zorgt ervoor dat weefsels soepel, elastisch en stevig blijven.

9

Voeding

Voor het herstellen van de beschadigingen in de spiervezels is eiwitrijk voedsel nodig. De aminozuren in de eiwitten vullen de beschadigingen in de spieren weer op met nieuwe spiervezels. Een greep uit belangrijke eiwitbronnen: eieren, chiazaad, quinoa, havermout, zalm en kip. Naast eiwitrijke voeding is ook het drinken van water belangrijk voor de spieren. Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Een gedeelte daarvan zit in ons bloed, maar ook onze organen en spieren hebben water nodig om goed te functioneren. Zeker na inspannende bezigheden, waarbij je vocht verliest, is het belangrijk om dat weer aan te vullen door het drinken van water.