06-24822814 salacia@live.nl

Vaak hoor ik van mensen dat ze geen tijd hebben voor yoga. Maar wist je dat je helemaal niet een uur lang op de mat hoeft te staan om er toch profijt van te hebben? Daarom heb ik deze blog geschreven: elke week geef ik jullie vijf oefeningen die je gewoon thuis kunt doen, op de tijd die voor jou uitkomt. De oefeningen zijn zo gemaakt dat alle vijf elementen uit de Chinese geneeskunde erin voorkomen. Deze elementen aarde, metaal, water, hout en vuur staan allemaal met elkaar in verbinding en door uit elk element een oefening te doen versterken ze elkaar.

We beginnen in kleermakerszit.

9

Waterelement: holle rug/bolle rug

Op een inademing breng je je hoofd naar achter en je buik naar voren, je rug wordt hol. Op je uitademing komt de kin naar de borst en duw je je rug naar achteren, je rug wordt bol. Herhaal dit tien ademhalingen

9

Houtelement: torsie

Draai op een uitademing naar één kant, je ene arm breng je achter je en de andere gaat aan de buitenkant van je knie. Draai op een inademing terug naar voren en op de volgende uitademing door naar de andere kant. Herhaal dit drie keer naar beide kanten en blijf dan in de gedraaide positie zitten. Draai op elke inademing iets verder door naar achter door met je hand tegen je knie te duwen. Blijf hier vijf ademhalingen en herhaal aan de andere kant.

9

Vuurelement: armen zijwaarts strekken

Breng je armen zijwaarts omhoog tot schouderhoogte. Laat je vingers naar boven wijzen en blijf vijf ademhalingen in deze positie. Je voelt de rek aan de onderkant van je onderarmen. Laat dan je armen zakken en ontspan even. Breng dan je armen weer omhoog en laat nu de vingers naar beneden wijzen. De rek is nu voelbaar aan de bovenkant van je onderarmen. Houdt vijf ademhalingen vast.

9

Aarde element: voorkant bovenbeen strekken

Strek één been naar voren en buig je andere been, waarbij je voet naast je bil komt. Het gestrekte been is ontspannen. Leun met je handen naar achteren waardoor er rek komt op je bovenbeenspier. Blijf drie ademhalingen zo zitten en als je voelt dat er ruimte is voor meer rek leun je verder naar achteren op je ellebogen. Als de rek teveel wordt kom je weer terug op je handen. Blijf hier ook weer drie ademhalingen. Als het mogelijk is kun je helemaal plat op je rug gaan liggen en ook daar drie ademhalingen blijven. Strek dan je been en ontspan even voordat je alles herhaalt met je andere been.

9

Metaal element: begin- en eindpunt meridiaan masseren

Maak een losse vuist van je rechterhand en wrijf daarmee 25x over de voorkant van de linkerschouder (net naast de schouderkop, onder je sleutelbeen). Dit is het beginpunt van de longmeridiaan.
Leg dan je rechterduim op het binnenste, onderste nagelhoekje van je linkerduim. Dit is het eindpunt van de longmeridiaan. Visualiseer als je inademt dat je de energie door je rechterarm laat stromen naar je linker duim. En als je uitademt stroomt de energie door je linkerduim omhoog naar je schouder. Herhaal dit vijf keer en maak dan een vuist van je linkerhand en herhaal de oefening voor de rechterarm.